معشوره،معشوقه مردم کوهدشت لرستان است، نگاهبانی از معشوقه غیرت می خواهد
معشوره،معشوقه مردم کوهدشت لرستان است، نگاهبانی از معشوقه غیرت می خواهد
“جامعه” به مانند یک انسان ،مراحل
گوناگونی از رشد و تکامل را سپری میکند تا به حد مشخصی از بلوغ فیزیکی و
فکری برسد. جامعه به عنوان یک هویت کلی با مولفههایی مانند؛ سنتی،جهان سوم
،در حال توسعه و در نهایت پیشرفته مورد مقایسه قرار گرفته و از هم عرضهای
خود متمایز میشود،آنچه تمایز میآفریند” کیفیت زندگی” انسانهایی است که
در درون آن جامعه خاص میزیند.هرچند بیشتر جوامع حرکت خود را از نقطه
آغازین سنت شروع کرده اند،اما در فرایند پیش رونده زمانی،آنچه فاصلهها را
بیشتر کرده و تقسیم بندیهای موصوف را ممکن کرده است ،بهره مندی از خرد
جمعی و دانش تخصصی کلیت نگر بوده است. صد البته در این مقوله نیز برخورداری
از رهبران فرزانه و فرهمند عامل بسیار مهمیدر روند رو به پیشرفت بوده
است،نقش رهبران و فرزانگان در توسعه هر جامعه بر اساس اسناد تاریخی و
تجربیات در دسترس، نقشی بی بدیل است.در سایه معماری نمایندگان هر قوم و
ملتی است که منابع معدود تولید با ترکیب بهینه و درست،میتوانند فرصت
آفرینی کرده و افراد آن جامعه را در مسیر تعالی قرار دهند.آنها دگرگونیها
را در مسیر نوسازی رقم میزنند و در زمان خود البته مخالفانی هم پیدا
میکنند زیرا جز ذهنهای تحول خواه و آرمانگر ،تغییر را برنمیتابند.
ازنظرگابریل آلموند و جیمز کلمن؛ نوسازی سیاسی، فرایندی است که به موجب آن
نظامهای سیاسی سنتی ویژگیهای جوامع توسعه یافته را کسب میکنند. از نظر
آنها جاذبه شهرگرایی، بالابودن سطح سواد ودرآمد، وسعت جغرافیایی و اجتماعی،
میزان نسبتا بالای اقتصاد صنعتی، توسعه شبکههای ارتباط جمعی و مشارکت همه
جانبه اعضای جامعه در فعالیتهای سیاسی و غیر سیاسی،از جمله ویژگیهای
لازم برای حرکت در مسیر نوسازی است.
ایزن اشتات تحت تاثیر پارسنز، نوسازی را به صورت ساختارهای تخصصی شده و نیز توزیع اقتدارسیاسی در میان همه بخشهای جامعه میداند.
در نهایت ایجاد زیر ساختهای فیزیکی باید منجر به ایجاد توسعه پایدار در
حیطه شهر شود . بر این اساس ، شهر توسعهیافته شهری است که به چند نیاز
اساسی جامعه بشری شامل نیازهای روحی، روانی و عاطفی، برخورداری از شبکههای
وسیع ارتباطی به منظور کنشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیستشناسی یا
مورفولوژی، ویژگیهای اکولوژیکی و نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
شهرنشینان پاسخ بدهد.
حال با نگاه به مقدمه بالا بر آنیم تا مسیری را که “کوهدشت” در چند سال
اخیر برای گذار به توسعه یافتگی پیموده، مورد واکاوی قرار دهیم تا معلوم
شود،آنچه که انجام شده بر اساس برنامه و برای پاسخ به نیازهای روحی ،روانی
و ایجاد اعتبار برای مردم آن سامان بوده و یا حرکت مدیران و مسوولان در
مسر دیگری رقم خورده است؟
اقتصادی
هر چندنگارنده انگاره”مارکس”را مبنی بر زیر بنا بودن اقتصاد و روبنا بودن
فرهنگ،سیاست و … قبول ندارد،اما هم جهت با “مازلو” بر این باور است که
مردمانی که نیازهای اقتصادی شان برآورده نشود،هیچگاه به عزت و حرمت نخواهند
رسید و فراتر از ان اینکه استعدادهایشان نشکفته باقی خواهند ماند،به دیگر
سخن شرط لازم برای شکفتگی و توسعه یافتگی، بهبود وضعیت اقتصادی و درامدی به
صورت پایدار است.
در دوران مجلس هشتم گامهای مهمیدر حوزه اقتصاد برای نیل به این مطلوب و مقصود برداشته شد که ذیلا به پاره ای از آنها اشاره میشود:
• سد معشوره:
برخلاف آنچه برخی اوقات بر زبان مسوولان جاری میشود،اشتغال بالا در بخش
کشاورزی همیشه موفقیت به حساب نمیآید،بلکه این موضوع ممکن است نشان از این
داشته باشد که نهادههای تولید بکارگرفته شده در بخش کشاورزی سنتی بوده و
بهره وری و در نهایت راندمان لازم را ندارند،متوسط برداشت از هر هکتار مثال
خوبی برای درک موضوع است. اگر زمین کشاورزی به صورت دیم کشت شود میزان
بازدهی اش کمتر از موقعی است که ابیاری صورتهای پیشرفته مانند قطره ای و
یا بارانی صورت بگیرد و در این مورد اخیر نیز بین غرقابی و آبیاری با
شیوههای پیشرفته تفاوت وجود دارد،شهرستان کوهدشت با دارا بودن بیش از ۱۹۰
هزار هکتار اراضی کشاورزی مرغوب، به دلیل کشت سنتی و اغلب دیم – بالای ۹۰
درصد – نتوانسته است در حد پتانسیلهای خود ظاهر شود .
برای برون رفت از وضع مورد اشاره و ایجاد رونق در کسب و کار بخش قابل توجهی
از مردم منطقه که با تکیه بر کشاورزی امرار معاش میکنند – با
استانداردهای حداقلی- با ارایه پتانسیلهای موجود در شهرستان همانند
رودخانههای تقریبا دائمیکشکان و سیمره، دولت در دور اول سفر استانی خود
مجاب شد تا در مورد احداث یک سد (سد معشوره ) مطالعات لازم را انجام دهد که
نتیجه بررسیهای مشاور،ایجاد سد با کارکرد برقابی را توجیه میکرد که با
پیگریهای صورت گرفته ،بخش قابل توجهی از آب سد معشوره به میزان ۲۷۳ میلیون
متر مکعب به زمینهای کشاورزی کوهدشت اختصاص یافت.(مصوبه سفر سوم استانی
هیات دولت به لرستان به شماره ۲۹۸۵۱۸/۴۶۳۷۰ به تاریخ ۲۵/۱۲/۸۹)
اختصاص این میزان آب از سد معشوره با قبول وزارت نیرو طی نامه شماره
۴۲/۷۸۹۹ از سوی معاون وقت پشتیبانی این وزارتخانه به نماینده دوره هشتم
کوهدشت ابلاغ شد.
سرعت اجرای طرح در حدی نبود که انتظارات مردم و نماینده انها را براورده
سازد، لذا حجت الاسلام شاهرخی – نماینده وقت – با طرح موضوع در میان
همکاران نماینده موفق شد تا بعد ملی به موضوع داده و در نامه ای خطاب به
رییس جمهور با امضای ۲۱۴ نماینده ،از وی بخواهد تا در اجرای پروژه با
اختصاص بودجه لازم ، سرعت اجراء به انتظارات مردم نزدیک شود.برای خروج طرح
سد معشوره از گرفتاریهای بروکراسی اداری ،وی با قانع کردن نمایندگان استان
لرستان در
نامه ای به رییس جمهور موفق شد تا اجرای سد معشوره با ترک تشریفات مناقصه
به قرارگاه خاتم الانبیاء سپرده شود که در جلسه هیات دولت در سفر سوم به
استان لرستان
این مهم انجام و تفاهم نامه ان به امضائ دولت و قرارگاه میرسد. با تعریف
ردیف ملی برای ادامه پروژه سد معشوره انتظار میرود تا این سد در ظرف زمانی
تعریف شده- ۷ سال – به بهره برداری برسد و با این کار گامیقابل اعتنا در
جهت افزایش رفاه مادی مردم منطقه و به دنبال ان بهبود و افزایش تولیدات
کشاورزی کشور برداشته شود. معشوره،معشوقه مردم کوهدشت لرستان است، نگاهبانی از معشوره غیرت میخواهد.
بر نمایندگان مردم در دستگاه تقنینی و اجرایی است تا به تاسی از پیشگامان
توسعه کوهدشت اجازه ندهند آوای سازندگی از نوا بیفتد و بدانند که گامیبرای
مردم به دنیایی از نام و نشان میارزد.
تکرار مینماید پندار این نوشتار بربازگویی خدمات نماینده پیشین کوهدشت
نیست اما رسالت تاریخی ایجاب مینماید تا برای تحریض آیندگان به فعالیت و
کار بیشتر برای مردمیکه دل در گرو همت او برای روزهای بهتر بسته اند
حقایقی گفته شود.
اما در دوران نمایندگی حجت الاسلام شاهرخی تلاشها بر این استوار بود تا
مجموعه شهرستان بر اساس قابلیتهایش مورد توجه قرار بگیرد هم از این رو بود
که برای افزایش بهره وری در اراضی زراعی روستاههای کوهدشت ایجاد پنج سد
خاکی کاکیزه،گنجینه ضرونی،چهار قلعه،کوهدشت و سد مادیان رود برای آبی کردن
بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی دیم با همکاری مقامات محلی به مرحله اجرا
وارد شده است.
علاوه بر طرحهای مورد اشاره بالا چندین ایستگاه راکد پمپاژ آب نیز فعال شد
که این امر منجرپیشنهاد طرح ایجاد باغات انار از پل سیاه پله تا چم استان
در حوزه بالادست سیمره به طول ۸۳ کیلو متر گردید که با پیگیریهای مستمر
وطاقت فرسا موافقت وزارت جهاد کشاورزی اخذ ونهایتا پیمانکار مشاور جهت
انجام مطالعات انتخاب گردیدبراساس براورد کارشناسان عملی شدن این پروژه
میتواند در ۵سال اینده دست کم ۲۰۰ ملیارد تومان تولید ثروت نمایدضمنا با
بر زمین خوردن کلنگ اجرایی پمپاز سیمره به سرطرهان ارزوی دیرینه مردم
سرطرهان براورده گردید
خط لوله انتقال گاز:
تامین انرژی پایدار و قابل محاسبه،افق را برای سرمایه گذاران صنعتی روشن و
ارزیابی آن را برای اجرای پروژهها اسانتر میکند،از دیگرسو تغییرات غیر
قابل کنترل جوی خود عاملی است که هر از چند گاهی باعث بروز مشکلاتی برای
ساکنان شهرها میشود.شهر کوهدشت نیز علی رغم بهره مندی از نعمت گاز خانگی،
برای گذار از یک جامعه سنتی به صنعتی باید مواد خام لازم را برای این کار
به صورتی قابل محاسبه فراهم کند،موارد مورد نیاز در عین حال باید از ویژگی
مکمل بودن برخوردار باشند تا بتوانند با هم افزایی سیر حرکت را تندتر
نمایند.استقرار صنایع انرژی بر در هر منطقه ای در صورتی موفق خواهد شد که
برنامه تامین انرژی مورد نیاز قابل اتکاء باشد. در سال ۱۳۸۹ کلنگ طرحی با
اعتبار اولیه یکصد میلیارد تومان بر زمین زده شد (ردیف ۲۰۴مصوبه استانی
هیات دولت به شماره ۳۱۲۲۲/۴۶۳۷۰ به تاریخ ۱۳/۲/۹۰) تا آغازی جدی باشد بر
حرکت کوهدشت در مسیر توسعه یافتگی،خط ۳۶ اینچ انتقال گاز خرم اباد به
کوهدشت با اعتبار اولیه قابل توجه بالا،هر روز به مرزهای توسعه شهرستان
نزدیک میشود،آن هنگام که شیر جریان گاز این پروژه شهری اما در مقیاس ملی
در جهت جریان گاز چرخیده شود،جذابیتهای کوهدشت برای سرمایه گذاران داخلی و
خارجی آشکار میشود.در ادبیات اقتصادی واژه ای به نام ” کیفیت زمان ”
QOALITY OF TIME وجود دارد و ناظر بر این معنا است که در عصر جدید “درک
زمان” عنصر بسیار مهمیبرای موفقیت است.هر چند توجیه کردن مسوولان برای
احداث این خط و واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیاء برای تسریع در بهره
برداری کاری ظاهرا نا ممکن است که امکان ظهور یافته ،اما اگر مسوولان فعلی و
نماینده شهرستان تمام هم و تلاش خود را برای اجرای خط لوله در مسیر زمانی
تعیین شده بکار نگیرد،تلاشهای پیشین را ناکام و مردم را از یک دستاورد
عظیم و کلیدی محروم میکند. کیفیت زمان به ما میگوید :اگر امروز ۱۰ دقیقه
تعلل کنی همانند این است که در ۱۰ سال پیش چند ماه را هدر داده باشی بر این
گمانم که اگر نماینده فعلی کوهدشت تمام تلاش خود را بر این موضوع متمرکز
کند که مصوبات با بودجه و زمان معین دوره پیش پیگیری کند ،دین خود را به
مردمش ادا کرده است.
• ایجاد مجتمع پتروشیمی
عبور خط لوله اتیلن غرب از مسیر شهرستان کوهدشت نماینده وقت شهرستان را بر
آن داشت تا از این مزیت ترانزیتی،فرصتی برای مردم منطقه بیافریند،هم از این
رو بود که در جلسه استانی هیات دولت در خرم اباد با اصرار نماینده کوهدشت
،وزارت نفت در قالب مصوبه دولت موظف شد تا اقدامات لازم را در جهت احداث
مجتمع پتروشیمیکوهدشت به انجام برساند.وزارت نفت نیز با یک براورد علمیو
اقنصادی اجرای این طرح را به منظور تولید سالانه ۴۵ هزار تن اتیلن و
پروپیلن با وزارت نفت در قالب مصوبه دولت موظف شد تا اقدامات لازم را در
جهت احداث مجتمع پتروشیمیکوهدشت به انجام برساند.وزارت نفت نیز با یک
براورد علمیو اقتصادی اجرای این طرح را به منظور تولید سالانه ۴۵ هزار تن
اتیلن و پروپیلن با IRR (نرخ بازگشت داخلی)قابل قبول ۵/۱۵ درصد اجرایی
دانست. شاه کلید موفقیت اجرای این طرح عظیم الزام وزارت نفت به تامین خوراک
مجتمع مذکور میباشد که طی نامه شماره ۴۲۳۷۴۵ مورخ ۸/۱۲/۸۹ وزارت نفت
ابلاغ گردیده است .
.
• ایجاد سایت خودروسازی
در جریان سفر سوم هیات دولت به استان لرستان اتفاق مهم دیگری رقم خورد که انجام آن نه تنها کوهدشت واستان لرستان
را متحول ،بلکه دامنه شمول آن استانهای همجوار را نیز در بر
میگرفت،اتفاقی که اگر محقق شود میتواند علاوه بر ارتقاءقابل توجه
شاخصهای توسعه یافتگی،دانش و بینش مردم کوهدشت را متحول کند،در اردیبهشت
ماه ۹۰ بود که هیات محترم دولت مصوبه ممتاز” احداث کارخانه خودروسازی
کوهدشت با مشارکت بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ” را به
وزارت صنعت،معدن و تجارت ابلاغ کرد (ردیف شماره ۱۵۵ مصوبه استانی هیات دولت
در خرم آباد به شماره ۳۱۲۳۶/۴۶۳۷۰ به تاریخ ۱۳/۲/۹۰).برای تولید اقتصادی
،مقیاس سایت به استعداد ۱۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شد.اهل فن میدانند
که استقرار یک سایت خودرویی با استعداد تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه،علاوه
بر نیاز به زیرساختهای مختلف اقتصادی – که به برخی اشاره شد و برخی دیگر
در پی میاید – عامل ایجاد صدها کارخانه و کارگاه خرد و کلان قطعه سازی
است،اگر و تنها اگر از موارد مصوب شده که تا کنون نام برده شد،فقط این مورد
عملیاتی شود،کوهدشت برای همیشه تاریخ با مسایل مبتلابه اجتماعی همانند
فقر،اعتیاد،انواع بزه و… خداحافظی خواهد کرد،زیرا علاوه بر ایجاد اشتغال
پایدار در سطح وسیع،انواع تخصصها را نیز به کار میگیرد که این عامل اخیر
خود باعث تزریق روحیه حرکت در مسیر توسعه فردی و در نهایت جامعه کوهدشت
خواهد شد.با تقسیم کار صورت گرفته ناشی از تخصص گرایی،همبستگی مکانیکی مردم
که خود در بسیاری موارد عامل نزاعهای قبیله ای و ورود به فاز دسته
بندیهای مخرب احساسی است ،جای خود را به همبستگی ارگانیکی داده و فضای
عصبیت به حاشیه خواهد رفت،در این صورت تمایل مردم برای همگرایی و شرکت در
فعالیتهای اجتماعی بر پایه توان موثر فرد جمع نگر افزایش مییابد.
هر چند شنیده شده که نماینده کوهدشت در دوره پیشین با یکی از خودروسازان
بزرگ کشور به تفاهم رسیده بود،اما به دلیل تغییرات ایجاد شده، این پروژه
علی رغم داشتن مصوبه دولتی،متوقف شده است،ا خودرو سازی کوهدشت راز نیازی
است برای همه جوانان لرستان لذا
توقف این پروژه به معنی تبدیل واقعیتها به سراب برای جوانان توانمند و با استعداد کوهدشتی وحتی مجموعه استان لرستان
است،آنان که امید این داشتند تا نخبگان و مهندسان شهرشان به جای گریز از
دیار ،بر کوی یار آرامش گیرند و به جای فروختن مهارت خود به ثمن بخس ،برای
شهرشان ارزش افزوده توام با ایجاد برند بیافرینند،کاری که جایگزینی برای آن
متصور نیست لذا انتظار این است تا نمایندگان فعلی استان لرستان
،بدون نگرانی از اینکه انجام این پروژه به نام چه کسی تمام میشود و با
نگرش مبتنی بر حل مساله از ابزارهای لازم برای اجرایی شدن مصوبه اقدام
کنند،دور نیست زمانی که به دلیل تعلل در پیگیریها این فرصت طلایی از
سرزمین کوهدشت پر بکشد و با هدایت نمایندگان پیگیر دیگر حوزهها سر از سرای
دیگری در آورد،که در آن صورت،قضاوت تاریخ به کسی فرصت توجیه نکردههایش را
نخواهد داد.
• اتصال کوهدشت به شبکه ریلی کشور
شاید این جمله را بارها شنیده باشید که”ارتباطات کلید توسعه است”،جمله ای
که حاصل قرنها تجربه را در خود دارد.بررسی سیر شکل گیری و توسعه شهرها در
اقصی نقاط جهان و بویژه کشورمان ایران،موید این موضوع است که شهرهای دارای
دسترسیهای امن و قابل قبول توانسته اند،رفاه و امنیت بیشتری را برای
ساکنان خود به ارمغان آورند.بحث توسعه ای زیرساختها ناشی از این موضوع است
که دسترسیها میتواند،منابع تولید زمینگیر شده را قایل نقل و انتقال کند و
از طرف دیگر با فراهم کردن دسترسیهای اقتصادی بازار محصولات و
فراوردههای تولیدی را به خارج از منطقه انتقال داده و علاوه بر تضمین فروش
در سراسر سال،ارزش اضافی نیز ایجاد کند.
ایجاد سایت خودروسازی،کارخانه پتروشیمی،ارتقاء جایگاه کشاورزی با بهره
برداری از سد معشوره و دهها طرح دیگر،نیاز کوهدشت را به اتصال به شبکه ریلی
کشور صد چندان میکند.واردات ارزان و اقتصادی نهادههای تولید از یک طرف و
صادرات فراوردهها از سوی دیگر،عاملی است که تصمیم گیر اقتصادی را واردار
میکند تا در نقطه بهینه عمل کند و “ارتباطات” به معنی عام تر آن شامل خط
آهن،جاده،مخابرات و … همان نقطه بهینه ای است که سرمایه گذار آن را مد نظر
قرار میدهدو
توجه به موارد بالا موجب شد تا نماینده کوهدشت در مجلس هشتم با انجام
مذاکرات فشرده با مقامات اجرایی مصوبه احداث راه اهن درود- خرم آباد –
اندیمشک را در جلسه استانی هیات دولت در اردیبهشت ماه ۹۰ به مصوبه جدیدی
تبدیل و کوهدشت را در مسیر راه آهن قرار دهد.( ردیف ۱۱۸ مصوبه استانی هیات
دولت در استان لرستان
به شماره ۳۳۵۶۰/۴۶۳۷۰ به تاریخ ۱۸/۲/۹۰ )مصوبه مذکور برای اجراء به وزارت
ره و شهرسازی ابلاغ شده و سرعت در اجرای آن نیازمند همت مسوولان و نماینده
فعلی است تا در قالب پروژههای مهر ماندگار به دسترسی مردم کوهدشت به شبکه
ریلی کشور سرعت بخشند.
جالب اینکه زمانی که در مراسم کلنگ زنی پروژه مذکور نامیاز کوهدشت برده
نشد نماینده پیشین طی نامه ای تهدید امیزی به وزیر راه مراتب نگرانی
وعصبانیت مردم کوهدشت را گوشزد نمودند که وزیر راه در پاسخ به ان نامه
تاکید نمودند این پروژه طبق بند۱۱مصوبه واز مسیر کوهدشت عبور میکند وخبران
در رسانه ملی استان وخبرگزاری فارس تاریخ ۵/۹/۹۰ وبا کد خبری
۱۳۹۰۰۰۹۰۵۰۰۰۸۵۳منعکس گردید
مصوبه مذکور نمونه بارزی از فرصت سازیهای نماینده پیشین کوهدشت برای شهری
است که با این اتصال در مسیر شاهراه حیاتی ریلی کشور قرار میگیرد.
• کوهدشت و جاده سازی
احداث مسیر چهار بانده کوهدشت – خرم آباد و بابازید- پل سیمره نیز از جمله
کارهای ماندگاری است که اغاز شده و باید تا پایان امسال به بهره برداری
برسد تا علاوه بر آسان کردن دسترسی مردم به مرکز استان،عامل مهمیدر کاهش
تلفات جاده ای و حراست از جان مردم باشد.
راه چهار بانده کوهدشت – خرم آباد طبق مصوبه و ردیف بودجه ملی اش باید تا
پایان امسال به بهره برداری برسدکه جهت تاکید مجدد(به قول علما تحصیل حاصل)
پروژه خرم اباد کوهدشت .خرم اباد نوراباد .خرم اباد پلدختر .خرم اباد
بروجرد با پیگیری نمایندگان استان وبه خصوص چهار شهرستان اشاره شده مهر
ماندگار اعلام شدند هرچند از انجایی که وزارت راه تکلیف داشت طبق برنامه
مصوب ولوایح بودجه وردیف بودجه ملی این چهار خطهها را تا پایان ۹۱ به
اتمام برساند شایسته بود که در کنار نظارت بر اجرا به موقع چهارخطههای
مذکورطبق برنامه. پروژه ای را مهر ماندگار قبول میکردند که طبق مصوبات
وتکالیف بودجه ای پس از سال ۹۱ باید انجام میشد.
نکته مهم دیگری که بخشهای زیادی از مردم در بخشهای مختلف استان لرستان
و حتی برخی استانهای همجوار را دچار مشکل کرده بود،عدم دسترسی مردم
نوراباد(سلسله و دلفان) و کوهدشت به همدیگر بود،به نوعی که این ۲ شهرستان
علی رغم داشتن قرابتهای فراوان فرهنگی،تاریخی و نژادی،همانند ۲ جزیره دور
از هم از حداقل مراودات محروم بودند،به دنبال بالا گرفتن تقاضاهای فراوان
مردم و احساس ضرورت از سوی حجت الاسلام شاهرخی،این موضوع در دور سوم سفرهای
استانی هیات دولت مطرح و در ردیف مصوبات قرار گرفت،مصوبه مذکور که اجرایی
شدن آن قطعا در حد یک جشن فرا منطقه ای نشاط آفرین خواهد بود،اینک در
اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته تا با همت و پیگیریهای مسوولان
فعلی،تلاشهای پیشین به بار بنشیند و آرزوهای خفته در درازنای تاریخ
مردمان این بخش از ایران به حقیقت بپیوندد.ولذا عملیات اجرایی اتصال
امامزاده محمد (ع)به امام زاده ابراهیم (ع)معروف بع بابابزرگ شروع وعملیات
کوه بری ان در دست اقدام قرار گرفت
فرهنگی
آنچه در باب فرهنگ موضوعیت مییابد،بحث تعاملات فرهنگی است،هرچه این
تعاملات فراگیر تر باشد اثربخش ان نیز بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.برخی از
دستاوردهای اقتصادی ذکر شده در بالا خود کارکرد فرهنگی دارند زیرا تعاملات
بین فرهنگها را گسترش میدهند،اما در این میان کارهای خاص فرهنگی نیز
باید انجام شود تا کوهدشت در حدو اندازه تاریخی اش برای مردمان سرزمین
ایران شناخته شود.
• ایجاد دانشگاه
در کنار نوسازی آموزش و پرورش از بعد سخت افزاری و نرم افزاری،باید چاره ای
اندیشیده میشد تا خروجیهای این بخش بتوانند علاوه بر ارتقاء دانش و بینش
خود بتوانند پتانسیلهایی را نیز برای منطقه کوهدشت بیافرینند،تحصیل حدود
۱۵ هزار از جوانان کوهدشتی در دانشگاههای کشور و نزدیکی این شهرستان به
استانهای کرمانشاه،خوزستان و … نیاز کوهدشت را به داشتن یک دانشگاه دولتی صد چندان میکرد.در دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به لرستان
این پتانسیلها به مطالبه تبدیل و مصوبه ایجاد یک دانشگاه ملی به تصویب
هیات وزیران رسید و فاز اول اجرایی آن با اختصاص ۱۰ هکتار از منابع ملی و
اختصاص بودجه مطالعاتی آغاز شد
و در سال گذشته موفق به پذیرش دانشجو در سه رشته شد، اما از آغاز تا انجام
مرد راه میطلبد تا دانشگاه کوهدشت بتواند علاوه بر کاهش هزینههای تحصیل
مردمان این دیار و مشکلات تحصیل در دیگر بلاد،با جذب دانشجو از دیگر مناطق
کشور،گامیدر جهت تقویت فرهنگ عمومیباشد.(مصوبه ردیف پنجاه و دوم سفر دوم
استانی هیات دولت)
• ایجاد مناطق نمونه گردشگری
گردشگری میراث معنوی نیاکانی است که روزی
با تکیه بر باورهایشان،توانسته اند با پاسداری از محیط طبیعی و نیز خلق
آثار بدیع ،رد پایی در اینده داشته باشند و اینک همان ردپا محلی شده است
برای جذب گردشگران داخلی و خارجی،کوهدشت در این میان خود حدیثی شایسته
ستایش است. وجود مناطق مختلف طبعیی اعم از دشت تا کوه گرفته از این دیار
باستانی جایگاهی ساخته تا روزی ممری شود برای مردمان این دیار. واجد
پتانسیلها به تنهایی کافی برای جذب گردشگر نیست بلکه معرفی مکانها و
ایجاد زیرساختها حلقه مفقودههای توسعه صنعت گردشگری هستند،هم از این رو
برای بهره مندی از این مزیتهای خدادادی مناطق نمونه گردشگری در شهرستان در
قالب اخذ یک مصوبه از هیات دولت تعیین و با تخصیص اعتبار،عملیات اجرایی آن
به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شد تا با همکاری سازمان حفاظت
محیط زیست،درهای بهشتی کوهدشت به روی گردشگران مشتاق گشوده شود،بیشک این
آغازی است از سرانجامیکه خود میتواند هزاران فرصت برای کوهدشت
بیافریند،شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت ادامه راه بر کسی بخشیده
نخواهد شد و لازم است تا مردم به عنوان ناظر خود پیگیر باشند تا مصوباتی که
روزی با هزاران خون دل خوردن از آستین همت مردان توسعه سر بر آورده اند در
گریبان غفلت بی تدبیران و کاهلان فرو نرود.
اجتماعی
ایجاد زیرساختهایی که وجود انها عاملی برای کاهش مسایل و آسیبهای اجتماعی
است ،موضوعی مهم در نگرش سیستمیبه توسعه میباشد.نمیشود توسعه را فقط در
ایجاد و یا تقویت زیرساختهای اقتصادی نگریست،بلکه فراتر از ان باید به
ایجاد زیرساختها برای تقویت همگرایی بین مردم،تعالی رفتاری،بهبود شیوههای
زندگی و… نظر داشت.از این رو در دوره پیشین حضور حجت الاسلام شاهرخی تلاش
شد تا این مهم در برنامه توسعه شهرستان گنجانده شود که از آن جمله است:
احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی در جهت پاسخگویی به نیازهای جمعیتی بالغ بر
۲۲۰ هزار نفر که در سفر سوم استانی هیات دولت مصوب شد و برای اجراء بر عهده
وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی گذاشته شد.
احداث مصلی در کوهدشت در زمینی به وسعت بیش از ۱۸ هزار متر مربع به عنوان یک مکان مذهبی و محلی برای هم افزایی اجتماعی.
ایجاد سالنهای ورزشی در جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان
مصوبه تسریع در احداث فاضلاب کوهدشت ،به نوعی که معدود شهرهای کشور از این
امتیاز توانسته اند استفاده کنند،اما با پیگیریهای صورت گرفته در دور دوم
سفرهای استانی ،این پروژه مورد توجه دولت قرار گرفت و اینک کوهدشت میرود
تا با اجرای این طرح در ردیف شهرهایی قرار گیرد که زیرساختهای سلامت ان
فراتر از استانداردهای ملی است.
تامین اب شرب سالم شهرکوهدشت و شهرهای تابعه نیز موضوعی است که از نظر دور
نگه داشته نشد از این رو آبرسانی به شهرهای چیابل،گراو،درب گنبد و کوهنانی
در کنار آبرسانی به روستاههای شهرستان مورد توجه قرار گرفت و به انجام
رسید.
طرح فاضلاب کوهدشت نیز با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در
مراحل پایانی خود است که با اتمام آن ضریب توسعه یافتگی و سلامت کوهدشت در
بین شهرهای کشور ارتقاء قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
ذکر کارهای انجام شده برای کوهدشت نه موضوع این نوشتار است و نه فضای این
نوشته اجازه آن را میدهد اما در حد اشاره میتوان به موضوعاتی مانندتجهیز
مراکز فرهنگی، توسعه کانالهای آبیاری،ایجاد پوشش برای انهار،توسعه و تجهیز
مراکز آموزشی،توسعه راههای ارتباطی شهرستان و روستاهها،تقویت زیر بناههای
کشاورزی،مسکن مهر و دهها پروژه دیگر اشاره کرد.البته میتوان به نوسازی
واحد مسکونی روستایی .ایجاد سالنهای ورزشی که بیش از دو برابر فضای ورزشی
گذشته بهسازی حداقل یکصد روستا گاز کشی به بخشهای رومشگان گراب کونانی ودها
روستای بخش مرکزی تسهیلت جهت احداث دهها مرغداری ودهها پروژه بزگ وکوچک
دیگر اشاره نمود
پیامدها
همانطوری که پیشتر آورده شد،با اجرای
طرحهایی که بخشی از آنها در بالا اورده شد،سطح درآمدی مردم منطقه به طرز
محسوسی افزایش مییابد که نتیجه ان انباشت سرمایه و در نهایت افزایش ضریب
پس انداز و به تبع ان سرمایه گذاری خواهد بود. با افزایش درامد محاسباتی
بلند مدت،افراد فرصت مییابند تا از فاز روزمرگی خارج شده و زندگی خود را
بر اساس برنامه شکل دهند و حرکت بر مسیر برنامه در بلند مدت از مردم کوهدشت
انسانهایی خواهد ساخت که امور را بر اساس سیستم “هزینه – فایده” پیگیری
خواهند کرد و انگاه است که مفهوم “هزینه فرصت” به عنوان یک قاعده اقتصادی
بر رفتارشان حکمرانی و آنها را به سمت و سویی میکشاند که نتیجه محتمل ان
“انسان عقلایی”در مفهوم اقتصادی ان است،انسانی که سعی میکند تا در هر
انتخاب و گزینش،به بهترین گونه عمل کند.
رفتار عقلایی اقتصادی که پیشینیان از آن با نام “تدبیر منزل”یاد
میکردند،در کنار افزایش تعاملات ناشی از ایجاد دانشگاه و زیرساختهای
ارتباطی،علاوه بر سودآور کردن فعالیتهای اقتصادی،خود عاملی است تا مردم از
طریق امیختگی فرهنگی،قدرت خویشتنداری شان را افزایش داده و با افزایش
استانه ی تحمل مردم،بسیاری از نزاعهای موجود برای همیشه از این دیار رخت
بربندد،برسیهای آسیب شناسانه نشان از این موضوع دارد که برخی مسایل
مبتلابه مردم کوهدشت همچون خودسوزی،روی اوردن به امر نامیمون
قاچاق،مهاجرتهای بی هدف و…همه و همه ریشه در فقر اقتصادی و فرهنگی دارد که
با اجرای طرحهای فوق،این آسیبها نیز کنترل و در نهایت از حالت “مساله”
خارج و خانودادهها روزهای با هم بودن را با آرامش سپری خواهند کرد.
شاید ذکر این موضوع در این نوشتار سوء تفاهم ایجادنمایداما به ناچار باید
گفت که بخش قابل توجهی از مصوبات درباره هر منطقه ای بر اساس مذاکرات
اقناعی به پیش میرود و تا حدود زیادی دستاوردهای کوهدشت در دوره پیشین نیز
بر اساس همین موضوع بوده است که یک نماینده توانسته برای اجرای یک پروژه
در شهری مانند کوهدشت امضای ۲۱۴ نماینده را اخذ و به ان بعد ملی بدهد،یا
اینکه برای شهری در حد کوهذشت مصوبات خودروساز ی پتروشیمیاز هیات دولت اخذ
نماید یا تغییر مصوبه راه اهن به نفع شهرستان کوهدشت در هیات دولت و… این
نوشتار در پی آن نیست تا مبنایی برای مقایسه عملکرد نمایندگان در ادوار
مختلف ارایه دهد،که دیر یا زود مردم خود در نهایت متوجه حجم فعالیتها و
تلاشها خواهند شد،تاکید این قسمت از نوشتار بر این موضوع است که تغافل و
تجاهل از طرف صاحبان کرسیها،به معنای خذف فرصتها برای جوانان و
خانوادههایی است که در بسیاری موارد قوت خود را با یارانهها
میگذرانند.ایجاد عزت وکرامت برای مردم کوهدشت با تلاش مضاعف برای حرکت در
بستر فراهم شده پیشین ممکن و میسر میشود.
نکته مهم دیگری که سعی شده تا از آن غفلت نشود،توجه همزمان به توسعه کوهدشت
و پیرامون ان است به نوعی که برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر
کوهدشت تلاش شده تا در قالب ایجاد مساکن،جادههای دسترسی،خانههای
بهداشت،ایجاد مدارس تازه،تشکیل مدارس شبانه روزی،تامین سوخت مورد
نیاز،ایجاد واحدهای اقتصادی ،کانالهای ابیاری و … به نوعی فاصله برخورداری
بین شهر و روستا کاهش یافته و جاذبههای مهاجرت از طریق ایجاد مراکز
درامدزایی روستایی به نوعی معکوس شود،که اولین پیامد اجتماعی ان حفظ
استحکام تعاملات شهری و جلوگیری از ایجاد مراکز حاشیه ای در شهر با حفظ
کرامت انسانی روستاییان است.
در برنامه انسان محور توسعه کوهدشت تلاش شده تا افراد انسانی از حالت منفعل
خارج و در قالب کنشگران اجتماعی،بر تحولات محیطی تاثیرگذار
باشند.انسانهایی که پتانسیلهای به فعلیت رسیده بالا میتواند،عدالت
اقتصادی و اجتماعی را برای انها و نسلهای پس از آن به ارمغان بیاورد.
بحث مهم و محوری این نگاشته این است که “نقش رهبری برای ایجاد راهبرد توسعه
همه جانبه انکار نشدنی و در مورد کوهدشت تا حدود زیادی محرز شده است،اما
اضطراب عدم همراهی وارثان میتواند در حرکت قطار توسعه این شهر که در نقطه
عطف تاریخی خود قرار دارد،خلل ایجاد کند” اینجاست که هر فردی باید مطالبه
گرایانه از مسوولان درخواست کند تا حقوقی را که پس از سالها محرومیت تحصیل
شده است تا رسیدن به نقطه صددرصدی ادامه دهند و اگر از انان کاری ساخته
نیست با مردم صادقانه در میان بگذارند تا سرمایههای اجتماعی این شهر
بتوانند امور را در مسیر اصلی خود قرار داده و قطار توسعه را که سوت حرکت
ان زده شده بر روی ریل نگه دارند.امید آنکه روزی برسد که با اجرایی شدن
طرحهایی که ایجاد آنها با مرارت ممکن شد،کوهدشت عزیز را در جایگاه شایسته
اش بنشاند.چنین باد
سخن پایانی:
برای فهم بزرگی یک کار ،شایسته است تا خود فردی که دنبال فهمیدن است بزرگ
اندیش باشد،آفت بزرگ جامعه ما کسانی هستند که پرش فکری شان از نوک بینی شان
فراتر نمیرود،آنان چون توان درک بالاتر از درک خود را ندارند،ناگزیر برای
هم سطح شدن مجبورند بالاتر را پایین بکشند و در این مسیر با ترسیم شکل مار
برای مردم به راحتی آنها را میفریبند و سرابی را به جای حقیقت
مینشانند.آنچه آمد حکایت معدود آدمهایی از کوهدشت عزیز است که یا آلت
عاقلانند و یا خود بر مرکب جهل مرکب سوارند و در قامت یک دانشمند قلابی،
برای مردمیکه به واسطه صفای باطن پذیرای سخنان این گونه آدمها میشوند
سفسطه میسرایند.
کوهدشت در دوره ججت الاسلام شاهرخی بر روی ریل توسعه سوار شده بود،این ریل
گذاری صد البته اسان به دست نیامد بلکه حاصل صدها ساعت مشاوره و اندیشه
ورزی بود،مگر میتوان به سادگی بیش از دو سوم نمایندگان مجلس را راضی به
امضای یک نامه برای مطالبات منطقه ای کرد،مگر تغییر جهت دادن یک خط آهن
کاری است که به سهولت از هر کسی برآید.چگونه است که برای ادامه کار سد
معشوره کم میآورند و به جای تلاش برای قرار گرفتن امور در مسیر اصلی،آن را
پروژه ای غیر قابل اجراء قلمداد میکنند در حالی که نماینده پیشین توانست
با ساماندهی افکار عمومیو تبدیل آن به یک خواسته عمومیدر محضر رییس
جمهور،موفق به اخذ دستور ترک تشریفات مناقصه شود و اجرای ان را به قرارگاه
سازندگی خاتم الانبیاء بسپارد،کاری که با معادلات ساده سیاسی قابل انجام
نمیباشد.
گناه تاریخی است برای کسانی که آنچه را خارج از توان و حوصله خود
مییابند،محال و لاوصول جلوه میدهند،در حالی که آنان میتوانند با گذشت از
غروری که روزی بر زمین شان خواهد کوبید،تجربه موفق اسلاف شان را به خدمت
گیرند و خضر وار بر تاریکیهای جهل خود یورش برند
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی